У Головному управлінні ДПС у Закарпатській області функціонує консультаційний центр, де платники податків можуть отримати фахові відповіді на питання щодо зупинення реєстрації ПН/РК, критеріїв ризиковості, заповнення таблиці даних платника, подання пояснень чи інших питань, що стосуються механізму зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. На «гарячу лінію» центру, яка функціонує за номером телефону 093-486-54-49, найчастіше надходять звернення щодо зупинення реєстрації податкових накладних.
За словами Івана Суботи – в.о. начальника управління з питань виявлення та опрацювання податкових ризиків Головного управління ДПС у Закарпатській області, найбільше запитань надходить стосовно причин зупинення реєстрації податкових накладних, алгоритму дій для їх розблокування та правильного заповнення таблиці даних платника податку. Актуальними є питання критеріїв ризиковості здійснення операцій та ознак безумовної реєстрації податкових накладних.
– Моніторинг відповідності податкової накладної/розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків працює автоматично, і важливо розуміти умови, за яких реєстрацію податкової накладної може бути зупинено, – зауважує фахівець.
Реєстрація податкової накладної не зупиняється, якщо така податкова накладна відповідає хоча б одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пунктах 3 або 31 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, затвердженого постановою Кабміну від 11 грудня 2019 року №1165. Наприклад, якщо вона не підлягає наданню покупцю, складена за операцією, звільненою від оподаткування, або коли обсяг постачання в поточному місяці не перевищує значення, встановлені даною постановою.
– На гарячу лінію надійшло чимало запитань щодо конкретних ситуацій із зупиненням реєстрації податкових накладних, – розповідає Іван Субота, – наприклад, багатьох цікавило, чому системою зупинено реєстрацію податкової накладної при постачанні продукції власного виробництва.
Одним із критеріїв ризиковості здійснення операцій є перевищення обсягу постачання товару/послуги згідно з кодом УКТЗЕД/Державного класифікатора продукції та послуг/умовним кодом такого товару, зазначений у податковій накладній на збільшення суми податкових зобов’язань, яку подано для реєстрації в ЄРПН, над величиною залишку у разі відсутності такого товару/послуги згідно з кодом УКТЗЕД/Державного класифікатора продукції та послуг/умовного коду товару у врахованій таблиці даних платника податку.
Тому важливо, щоб у таблиці даних платника були зазначені всі товарні позиції, які виготовляє підприємство або фізична особа-підприємець.
Платники також часто запитували про порядок заповнення та подання таблиці даних. Іван Субота пояснив, що в таблиці необхідно вказувати види економічної діяльності відповідно до Класифікатора видів економічної діяльності за яким здійснює діяльність суб’єкт господарської діяльності, коди товарів згідно з УКТЗЕД та коди послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг які придбаваються/отримуються платником податку та коди товарів згідно з УКТЗЕД або коди послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг які постачаються суб’єктом господарської діяльності. Таблиця даних платника податку подається з поясненням, в якому зазначається вид діяльності, з посиланням на податкову та іншу звітність платника податку.
Така таблиця розглядається комісією регіонального рівня протягом п’яти робочих днів після її отримання.
– При блокуванні податкової накладної важливо оперативно надати пояснення та документи, які підтверджують реальність господарської операції, – підкреслює податківець. Перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних визначено Наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 №520.
Фахівець також звертає увагу, що платники податків мають право оскаржити рішення про відмову в реєстрації податкової накладної до комісії центрального рівня протягом 10 робочих днів, що настають за днем прийняття рішення комісією регіонального рівня.
При цьому, з 2024 року запроваджено можливість брати участь у розгляді скарги в режимі відеоконференції.
Нагадуємо, що консультації можна отримати за телефоном гарячої лінії або відвідавши консультаційний центр, який розташований за адресою: м. Ужгород, вул. Августина Волошина, 52. Центр працює з понеділка по четвер з 8:00 до 17:00, у п’ятницю з 8:00 – до 15:45, перерва з 12:00 до 12:45.
ДПС у Закарпатській області