Нещодавно у Мукачівській ДПІ провели тренінг для платників податків, під час якого обговорили порядок подання ліцензії на роздрібну торгівлю алкоголем та тютюном у 2025 році через «Електронний кабінет платника».
Податківці інформують, що з 1 січня 2025 року набрав чинності розділ «Ліцензування» Закону України від 18.06.2024 №3817-ІХ «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, біоетанолу, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, тютюнової сировини, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального», який запровадив низку суттєвих змін. Вони стосуються порядку отримання, терміну дії, сплати за ліцензування та визначення нових термінів.
Однією з умов отримання ліцензії за ст.42 Закону №3817:
- проходження електронної ідентифікації онлайн в Електронному кабінеті з дотриманням Закону України «Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги» (наявність електронного цифрового підпису, зареєстрованого в Електронному кабінеті);
- здійснення листування з податковим органом через Електронний кабінет відповідно до заяви про бажання отримувати документи через Електронний кабінет (форма заяви F/J1391602).
Нововведення Закону №3817, передбачають можливість отримання ліцензії в автоматичному режимі. Перевари автоматичного режиму, це:
- обробка заяви відбувається без участі посадових осіб,
- процес значно швидший, оскільки виключає людський фактор,
- результат-витяг з Єдиного реєстру ліцензування-суб’єкт господарювання отримує одразу після обробки даних.
Умови для отримання ліцензії в автоматичному режимі визначені у ст.47 Закону №3817:
- обов’язкова реєстрація або взяття на облік СГ у податковому органі та повідомлення про об’єкти оподаткування, через які буде здійснюватися відповідний вид господарської діяльності,
- відсутність на дату подання заяви рішення РНБО України про застосування до СГ штрафних санкцій,
- відсутність на дату подання заяви інформації про здійснення контролю СГ резидентами держави, що здійснює збройну агресію проти України,
- відсутність на дату подання заяви факту припинення дії ліцензії, наданої заявнику на право впровадження того самого виду господарської діяльності за рішенням податкового органу протягом останніх 12 місяців,
- відсутність податкового боргу із сплати акцизного податку та заборгованості із сплати штрафних санкцій, застосованих податковим органом відповідно до Закону №3817,
- електронна ідентифікація СГ онлайн в електронному кабінеті з дотриманням вимог Закону України «Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги».
Якщо якоїсь умови не дотримано, то в отриманні ліцензії в автоматичному режимі буде відмовлено. Але це не означає, що платник не зможе отримати ліцензію. Він має або виправити обставини, що перешкоджають, та знову подати заяву, або у разі якщо виправити їх неможливо – подати заяву для отримання ліцензії у звичному режимі.
Для отримання ліцензії СГ повинен подати до органу ліцензування заяву про отримання ліцензії на право провадження відповідного виду господарської діяльності. Заява може бути подана як у паперовій, так і в електронній формі.
У ст.43 Закону №3817 чітко визначено, які саме відомості мають бути зазначені в заяві, а також які документи необхідно подати до неї.
Для отримання ліцензії на роздрібну торгівлю алкоголем та тютюновими виробами, а також рідинами для електронних сигарет подається тільки два документа-заява та платіжна інструкція зі сплати першого платежу.
Наразі існують затверджені форми заяв, які наведені в Постанові від 04.04.2025 №374 «Деякі питання ведення єдиних реєстрів ліцензіатів з виробництва та обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, біоетанолу, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, тютюнової сировини, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального».
Форма заяви доступна в електронному кабінеті в розділі «Ведення звітності», а також в спеціалізованих програмах звітності:
-J/F1303405 Заява щодо ліцензій на право роздрібної торгівлі алкогольними напоями, сидром та перрі (без додавання спирту), тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах.
Форма заяви по кожному з напрямків є універсальною для всіх випадків, пов’язаних із ліцензією:
- подання заяви про отримання ліцензії;
- здійснення чергового платежу;
- внесення змін до відомостей;
- відмова від ліцензії.
У відповідній графі заяви достатньо буде проставити позначку, що вказує на конкретну дію.
Заяву потрібно подати до Головного управління ДПС за місцем здійснення торгівельної діяльності. Важливо, що це місце може відрізнятися від основного місця обліку платника податків. Наприклад, якщо магазин обліковується за неосновним місцем обліку в зоні обслуговування іншої ДПІ, заяву слід подати саме до цієї інспекції.
З 2025 року всі ліцензії видаються безстроково, але плата за них справляється щоквартально. Вартість квартальної плати залежить від типу діяльності та місця її провадження:
Для міст:
- роздрібна торгівля алкогольними напоями (крім сидру та перрі без додавання спирту) – 3000 грн,
- роздрібна торгівля сидром та перрі (без додавання спирту) – 300грн,
- роздрібна торгівля тютюновими виробами та рідинами для електронних сигарет – 700 грн.
Для сіл та селищ:
- роздрібна торгівля алкогольними напоями (крім сидру та перрі без додавання спирту) – 160 грн,
- роздрібна торгівля сидром та перрі (без додавання спирту) – 300 грн,
- роздрібна торгівля тютюновими виробами та рідинами для електронних сигарет – 100 грн.
Таким чином, у 2025 році процедура отримання ліцензії стала більш структурованою, а плата-чітко регламентованою.
Також працівники Мукачівської ДПІ наголошують, що платники податків за отриманням адміністративних послуг, консультацій та практичної допомоги з питань роботи електронних сервісів від ДПС можуть звернутися до фахівців ЦОП Мукачівської ДПІ.
За матеріалами Мукачевської ДПІ
ГУ ДПС у Закарпатській області