Розрахунок податкових зобов’язань з плати за землю включає елемент бази оподаткування – нормативна грошова оцінка земельної ділянки.
Платники плати за землю при поданнi першої декларації (фактичного початку діяльності як платника плати за землю) разом з нею подають витяг із технічної документації про Нормативну оцінку Ділянки. Необхiднiсть у поданнi витягу із технічної документації про Нормативну оцінку Ділянки виникає у Платника у разі затвердження у визначеному законом порядку нової Нормативної оцінки Ділянки (п. 286 2 ст. 286 Кодексу).
З метою уникнення неправомірного застосування Платниками положень п. 286.2 ст. 286 Кодексу шляхом «уточнення податкових зобов’язань» з Плати на 2021-2022 роки після затвердження постановою Кабінету Міністрів України від 3 листопада 2021 року № 1147 Методики нормативної грошової оцінки земельних ділянок, ДПС вважає за необхiдне звернути увагу на такі особливості виконання, затвердження та набрання чинності технічної документації про Нормативну оцінку Ділянки.
Правові засади виконання оцінки земель, забезпечення виконання оцінки земель, інформаційного забезпечення оподаткування земель визначено Законом України від 11 грудня 2003 року № 1378-IV «Про оцінку земель».
Нормативно-методичне регулювання грошової оцінки земель забезпечує Кабінет Міністрів України шляхом видання нормативно-правових актів, що визначають: порядок виконання оцінки земель, склад, зміст та вимоги до технічної документації оцінки (ст. 12 Закону).
Статтею 18 Закону визначена обов’язковість, а також періодичність, виконання Нормативноï оцінки Ділянки відповідно до норм, правил, а також інших нормативно-правових актів для земель усiх категорій та форм власності. Підставою виконання Нормативної оцінки Ділянки, у тому числі й обов'язкової для визначення розміру земельного податку або розміру орендної плати Ділянки державної та комунальної власності (ст. 13 Закону), є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування (ст. 15 Закону).
За результатами оціночних робіт з Нормативної оцінки Ділянки оцiнщиком складається технічна документація, що належить до категорії публічної інформації (ст. 20 Закону), повноваження на прийняття рішення про затвердження або відмову в затвердженні якої делеговано відповідній сiльськiй, селищній, міській раді (ст. 23 Закону). При цьому, рішення рад щодо технічної документації з Нормативної оцінки Ділянки набирають чинності у строки, встановленi вiдповiдно до п. 271.2 ст. 271 Кодексу.
Оскільки, прийняття рішення про затвердження технічної документації Нормативної оцінки Ділянки приймаються відповідним органом місцевого самоврядування, в межах території здійснення владних повноважень якого розташована Ділянка, для якої виконана Нормативна оцінка, то Законом України від 16 січня 2020 року № 466-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо вдосконалення адміністрування податків, усунення технічних логічних неузгодженостей у податковому законодавстві» пп. 12.3.3 п. 12.3 ст. 12 Кодексу доповнено новим абзацом десятим, згідно з яким орган місцевого самоврядування у десятиденний строк з дня затвердження технічної документації Нормативної оцінки Ділянки направляє в електронній формі до контролюючого органу - тобто ДПС, інформацію про Нормативну оцінку Ділянки.
Додатково звертаємо увагу на норму п. 4 постанови Кабінету Міністрів України від 3 листопада 2021 року № 1147. якою визначено, що технічна документація:
з нормативної грошової оцінки земельних ділянок,
із загальнонаціональної (всеукраїнської) нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення (на відповідній території)
залишаються чинною до початку застосування рішення відповідного органу місцевого самоврядування про нову технічну документацію з нормативної грошової оцінки земельних ділянок, затвердженоï з урахуванням вимог п. 271.2 ст. 271 Кодексу до набрання чинності Методикою, затвердженою згідно з пунктом 1 цієї постанови.
Довідково. Вищенаведена інформація викладена у листі ДПС України від 02.05.2022 № 3722/7/99-00-04-01-02-07.
ДПС у Закарпатській області